Verkkosivulla vierailun tai somepalvelun käytön yhteydessä saattaa henkilöstä tallentua todella paljon häntä profiloivaa dataa.
Sujuva käyttäjäkokemus jättää helposti piiloon taustalla pyörivät suosittelualgoritmit. Koneoppimisen ja tekoälyn kehitys mahdollistaa entistä nopeamman ja hienostuneemman datan jalostamisen. Miten auttaa kansalaisia ymmärtämään paremmin datan arkipäiväisiä mekanismeja ja auttaa heitä myös toimimaan vastuullisemmin verkossa?
Nuorten ymmärrystä aiheesta tulee lisätä, mutta myös aikuisilla on nuoria vastaavia puutteita datatalouden toimintalogiikan ymmärtämisessä. Aikuiset tarvitsevat ymmärrystä palveluiden käyttäjinä, mutta myös siksi, että he voivat opastaa lapsia ja nuoria toimimaan vastuullisemmin. Toisaalta aikuisväestö työskentelee myös verkkopalveluiden kehittämisen parissa, minkä vuoksi heidän on syytä ymmärtää datan vastuullisen hyödyntämisen perusteita.
Tule AamuAreenalle kuulemaan, miten lisätä toimintavalmiuksia yhä dataintensiivisemmässä ympäristössä!
Tekoälyn utopioista datatoimijuuden tukemiseen
- Miksi tarvitaan tekoälyn ja datalähtöisen suunnittelun pedagogiikkaa?
- Miten koneoppimisen perusteita opetetaan koulumaailmassa?
- Millaisia asioita lapsille voidaan opettaa ja miten?
Matti Tedre, Itä-Suomen yliopisto Henriikka Vartiainen, Itä-Suomen yliopisto
Medialukutaito edellyttää median toimintalogiikan ymmärtämistä
- Mitä jokaisen olisi hyvä ymmärtämään datan keräämisestä ja omasta digijalanjäjestä?
- Miksi ilmiöiden tunteminen on medialukutaidon näkökulmasta tärkeää?
- Miksi median toimintalogiikan ymmärtäminen on medialukutaidon näkökulmasta tärkeää ja miten aiheista voi keskustella nuorten kanssa.
Jenni Nevala, Mediakasvatusseura
Vastuullinen toiminta vaatii datan käsittelyn läpinäkyvyyttä
- Jos organisaatio ei ymmärrä dataansa, se ei voi olla läpinäkyvä myöskään palveluidensa käyttäjille.
- Keinoja läpinäkyvyyden edistämiseen käyttäjien suuntaan.
- TIEKEn datavastuullisuuden valmennus.
Mikko Eloholma, TIEKE